De zomerzonnewende is nog maar net geweest. Veel zomerkruiden hebben wekenlang kunnen groeien in lange, zonnige dagen. En nu volgt de volle maan van juni. De plantmaan. De kracht van de zomerzon is nog volop voelbaar. En nu volgt ook de volle maan.
Alleen al dat idee vind ik zo mooi. Eerst wekenlang de zomerzon. Daarna een nacht onder de volle maan. Voor mij al reden genoeg om rond deze tijd een pot maanwater te maken.
Ik vul een glazen pot met water en doe daar een paar kruiden in die ik die dag heb geplukt.
Kamille bijvoorbeeld. Of citroenmelisse. Een paar takjes lavendel.
Of sint-janskruid als dat volop bloeit (hoewel ik het stiekem soms lastig vind als ze zo mooi bloeien, om dan de schaar erin te zetten🫣).
Maar een lijstje voor 'de beste kruiden voor maanwater' bestaat niet.
Het is werken met wat de natuur jou op dát moment geeft. En dat maakt het echt zoveel leuker en interessanter.
En je hoeft niet alles te weten over maanstanden of astrologie. Begin gewoon eens met naar buiten gaan. Kijk wat er groeit.
Pluk een paar kruiden. Zet ze een nacht in een pot water onder de volle maan. Neem er de volgende dag rustig de tijd voor en drink het bijvoorbeeld zo, of gebruik het als basis voor een kop kruidenthee. En verder? Voel vooral wat het met jou doet. En geniet van het buiten bezig zijn 🌿
Reactie plaatsen
Reacties